Tandbergs triumf

Av Ståle Bjørnstad - 12.sep.2006 @ 11:40 - Kommentér
Under OL på Lillehammer imponerte Tandberg lite. Men de tok revansj.  

I 1994 arrangerte Norge OL på Lillehammer.  I 14 dager var det total idrettsdominans i media ispedd litt sang av Sissel Kyrkjebø.  Det kanskje færre husker var lanseringen av en ny videokonferansetelefon fra Tandberg under disse idrettsukene. Espen Bredesen, som befant seg i deltakerlandsbyen, skulle intervjues av Karen Marie Ellefsen fra NRK sitt studio i Lillehammer sentrum.   

Med bruk av Tandbergs revolusjonerende video-konferanseutstyr skulle de kommunisere og snakke om vær og vind og tap og vinn med samme sinn.  Kvaliteten av samtalen mellom de to involverte gjorde ikke akkurat noe stort inntrykk på de som satt foran TV-skjermen i de tusen hjem. Lyden var meget dårlig og man kunne knapt skimte den legendariske hockeysveisen til Bredesen på den svært uklare overføringen.. Kort oppsummert var vel alle enige om at dette ikke var et produkt som ville bli revet vekk fra hyllene med det første. 

I dag er Tandberg, sammen med amerikanske Polycom, en ledende spiller innenfor det som kalles  «visual communications»-markedet.  På DnB NOR Markets sitt IT-seminar for to uker siden viste selskapet at det ikke lenger bare er en produsent av videokonferansetelefoner, men en systemintegrator innenfor sitt marked.  I dag, i motsetning til i 1994, kan Tandberg levere videokonferanseløsninger for store møterom, PC-baserte løsninger og videokonferanse for mobiltelefon.  Selskapet er i dag derfor mindre avhengig av suksess for ett bestemt produkt, og vil derfor ha større visibilitet i omsetningen fremover.  

Tandberg baserer i all hovedsak sin teknologi på IP.  Etter at år 2000-prosjektene var gjennomført, kuttet bedriftene sine IT-investeringer og dermed også investeringene i IP teknologi.  Investeringsnivået tok seg imidlertid opp igjen i andre halvdel av 2004 og i 2005.  Mange bedrifter har i dag moderne IP-nettverk, og nye kontorlokaler bygges med fullverdig IP-kommunikasjon.  Infrastrukturen er derfor klargjort for å håndtere nye avanserte videokonferanseløsninger, og vi tror at dette ville være en meget viktig driver for omsetningsveksten i selskapet gjennom resten av 2006 og i 2007.   

Mange har spådd kraftig fall i bruttomarginene for selskapet på grunn av at videokonferanse blir et hyllevareprodukt. Vi tror at den fortsatt sterke satsingen selskapet har gjort på forskning og utvikling vil motvirke et slikt fall.  Ettersom en industri blir mer moden er det helt opplagt at bruttomarginen vil falle, men vi er ikke redd for kollaps i marginen på kort- til mellomlang sikt.  Tandberg er for innovative og fokuserte til at de vil gå i den samme «fella» som ASK/Infocus gjorde.  Projektorene ble hyllevare over natten, etter at asiatisk elektronikkindustri begynte å produsere dette for bruk i privat hjem. Vi tror ikke at avansert kommunikasjonsutstyr vil lide samme skjebne på kort til mellomlang sikt.    

Nå er det slik at selskapet har vært gjennom noen turbulente år med resultatvarsel og lederskifter. Andrew Miller tok sin hatt og gikk i fjor høst, og like etterpå skuffet de markedet med dårlige tall for Q405.  Den nye administrerende direktøren, Fredrik Halvorsen, er ung, og noen har nok lurt på om han har nok erfaring til å lede et så stort selskap som Tandberg. Basert på Q206 tallene virker det som han har fått fart på virksomheten igjen, og vi tror at ungt lederskap har den energien som skal til for å løfte selskapet til nye høyder. DnB NOR Markets forventer en fortjeneste per aksje på 0,68 dollar for 2007. 

Med gårdagens sluttkurs på 63,5 kroner gir det en P/E multippel på 14,4. Dette er ikke dyrt når selskapet nå har fått orden på organisasjonen og igjen er inne i en sterk vekstperiode.  Tandberg har, selv i svake kvartal, levert en sterk kontantstrøm.  Kontantstrømmen er i 2007 forventet å bli 0,91 dollar per aksje, noe som gir en kontantstrømmultippel på 10,7.  Igjen gir dette en meget attraktiv verdsettelse.

DnB NOR markets har et kursmål på 70 kroner for Tandberg, og vi mener selskapet er et meget godt valg innenfor ICT-sektoren.

Ståle Bjørnstad

Ståle Bjørnstad er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Han er meglersjef hos DnB NOR Markets og innehar dermed en av de viktigste stillingene i det norske finansmiljøet. Han kom til finansmiljøet som it-analytiker hos det daværende største meglerhuset i Norge, Alfred Berg. Han ble ansett som en av de mest anerkjente it-analytiker i Norge og han ble senere analysesjef i Alfred Berg. I 2001 ble han headhuntet til DnB NOR Markets som it-analytiker. Der har han ledet meglerbordet de siste tre årene.

september 2006
ma ti on to fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
             
hits